Inledning.
För mig har det varit på följande sätt:
Uppgraderade från Mandrake 8.2 till Mandrake 9.0.
Därefter råkade jag ut för ett filhaveri, biblioteket / blev
förstört. Jag gjorde om installationen från början
men jag formaterade inte om biblioteket /home. Detta fick en del
konsekvenser. Jag installerade KDEVEL och Qt från skivorna,
köpta från Mandrake Soft. Jag fick då lite
problem med sökvägar och 'setupper' (fin svenska). Jag
kunde inte köra sekvensen qmake -project, qmake och make i en
följd.
Efter att ha länkat enlikt följande fungerar det:
ln -s /usr/lib/qt3/lib/libqt-mt.so /usr/lib/qt3/lib/libqt.so
Se också till att ordna så att du lagt in följande i filen $HOME/.bashrc;
QPATH=/usr/lib/qt3/bin
PATH=$PATH:$QPATH
QTDIR=/usr/lib/qt3
export QTDIR
Skapa program.
Jag använder Qt för att skapa användargränssnittet (GUI). “Rita” upp
en 'Widget' så som du vill ha den. Välj Spara/Save och
Spara alla/Save all. Skapa en C++-fil som ska heta main.cpp. Ex:
#include
"frmhejord_.h" #include
<qapplication.h> #include
<qpushbutton.h> #include
<qfont.h>
int
main( int argc, char **argv ) { QApplication
Hejja( argc, argv ); frmHejOrd
Hej; Hejja.setMainWidget(
&Hej ); Hej.show();
return
Hejja.exec(); }
>Kommentarer:
#include
"frmhejord_.h" ...Filen skapas av qmake, men du måste
inkludera den i main.cpp själv. Namnet får den av vad du kallar formuläret (Property/name)
QApplication Hejja( argc, argv ); ...Döp din applikation, i detta fall till Hejja
frmHejOrd Hej; ...Kopplar ihop Hej med classen frmhejord som skapades av qmake, hittas i filen frmhejord_.h
Hejja.setMainWidget(&Hej ); ...Kopplar applikationen Hejja till Hej
Hej.show(); ...Visar Hej på skärmen, startar ditt program
return Hejja.exec(); ...Avslutar ditt program Hejja
Kompilering.
Kör qmake -project (Bara första gången.)
Kör qmake (Bara första gången.)
Kör make (Efter varje ändring av koden.)
|